RASECHTE AUTOLIEFHEBBER

Dieter is een ‘petrolhead’ in hart en nieren, die in juli 2000 afstudeerde als licentiaat vertaler zakelijke communicatie voor de talen Engels en Italiaans. Nadat hij stage had gelopen als redactieassistent bij AutoGids, waar Johan Demets toen als ‘redactiemanager’ onder meer de stagiairs rekruteerde en begeleidde, had hij de smaak voor automotive communicatie helemaal te pakken en startte hij in bijberoep met het vertaalbureautje Dqtranslations. Dat was het begin van een bijzonder hechte samenwerking met Johan, want sindsdien heeft Dieter bijna onafgebroken als prioritaire freelance redacteur-vertaler meegewerkt aan AutoGids, zijn speciale edities (zoals de KoopWijzer en Miles) en zijn website (AutoGids.be).

RASECHTE AUTOLIEFHEBBER
FLEETERVARING

FLEETERVARING

In hoofdberoep deed Dieter zijn allereerste automotive ervaring op als fleetverkoper bij het Zweedse automerk Saab. In 2002 leidde zijn carrièrepad naar de invoerder van BMW in Bornem, waar hij vijf jaar lang aan de slag bleef om er het Database, Remarketing & Residual Value Management voor BMW Financial Services en Alphabet te verzorgen. In 2007 bood zich een nieuwe uitdaging aan bij Hyundai Belux, waar Dieter vol enthousiasme aan de slag ging als Fleet Manager. Zijn laatste professionele tussenstop was de B2B-afdeling van de mobiliteitsclub VAB in Zwijndrecht, waar hij vanaf 2009 actief was als accountmanager voor grote fleetowners, auto-importeurs en leasingbedrijven.

VAN BIJ- NAAR HOOFDBEROEP

Intussen was de cliënteel van Dqtranslations in de loop van 2009 sterk aangegroeid. De autosector ging gebukt onder een slechte conjunctuur, waardoor zich een uitgesproken outsourcetendens aftekende. Daarnaast leefde ook bij heel wat autogerelateerde bedrijven een gevoel van ontevredenheid over de bestaande leverancier(s) van vertaalwerk en copywriting, met name aangaande de gehanteerde tarieven, het gebrek aan flexibiliteit en het schommelende kwaliteitsniveau van de geleverde content. In augustus 2010 achtte Dieter de tijd dan ook rijp om het vertaalwerk dat hij tot dan in bijberoep had gedaan, uit te bouwen tot een volwaardige hoofdactiviteit.

VAN BIJ- NAAR HOOFDBEROEP
WORDS IN GEAR

WORDS IN GEAR

Enkele maanden later zag de bvba Words in Gear het levenslicht: een partnership van ervaren en gepassioneerde automotive vertalers en copywriters die doorgedreven kwaliteit en liefde voor het vak hoog in het vaandel schrijven. Wat in 2000 was begonnen als een embryonaal eenmanszaakje in bijberoep, waarvan het zwaartepunt van de activiteiten van meet af aan in de autosector lag, was dus uitgegroeid tot een volwaardig vertaal- en copywritingbureau met een twintigtal freelance medewerkers en een gevarieerde portefeuille van overwegend automotive klanten, zoals auto-invoerders, toeleveranciers en leasingbedrijven.

KWALITEITSVOLLE TEKSTEN

De missie van Words in Gear bestond erin stilistisch, inhoudelijk en grammaticaal hoogstaande vertalingen en teksten te leveren, met een constante kwaliteit, in alle courante Europese talen, met respect voor de eigenheid van de klant en voor de overeengekomen deadline, voor een competitieve prijs. “Vertalen betekent voor Words in Gear bovendien een tekst afleveren die natuurlijk overkomt, als was hij door de auteur zelf geschreven. De klemtoon ligt op vlotheid, maar we blijven inhoudelijk daarom niet minder trouw aan het origineel”, zegt Dieter. “Je kunt enkel kwaliteitsvolle teksten garanderen als je een passie voor het onderwerp, een passie voor talen en kennis van zaken hebt.”

KWALITEITSVOLLE TEKSTEN
NIEUW AVONTUUR

NIEUW AVONTUUR

Precies die basisfilosofie overtuigde ex-stagebegeleider Johan Demets om begin 2016 met Dieter in zee te gaan voor de oprichting van AutoMedium, het eerste en enige ‘full service’ contentbureau in België dat is gespecialiseerd in de creatie, bewerking én vertaling van kwalitatief hoogwaardige automotive content. Deze onestopshop, die zich enerzijds richt op uitgeverijen, mediabedrijven en communicatiebureaus (Editorial Content) en anderzijds op onder meer autobedrijven, toeleveranciers en leasingmaatschappijen (Business Content), is het perfecte sluitstuk van een jarenlange samenwerking tussen Dieter en Johan, die hun onderlinge complementariteit in dit nieuwe avontuur een extra dimensie kunnen geven.

© AutoMedium 2024