TAAL EN COMMUNICATIE
Johan is een in 1987 afgestudeerde licentiaat Germaanse filologie die al van kindsbeen af gepassioneerd is door auto’s. Op de middelbareschoolbanken raakte hij gebeten door het mediavirus, als kernredacteur van het schooltijdschrift en hoofdredacteur van het plaatselijke KSA-bondstijdschriftje. Vandaar dat hij in 1991 als bijbaan startte met een communicatiebureautje, dat aanvankelijk was gespecialiseerd in redactie- en vertaalwerk voor de auto- en mobiliteitssector, maar in de loop der jaren steeds meer is geëvolueerd naar (commerciële) bedrijfscommunicatie voor kmo’s en zelfstandigen ()
AUTO’S EN MOBILITEIT
Ook in zijn hoofdberoep heeft Johan zich altijd wel op een of andere manier met auto’s en mobiliteit beziggehouden. Zo creëerde hij eind 1991 als hoofdredacteur van Ekspres De Streekkrant in Turnhout zijn eigen autorubriekje, terwijl hij in het begin van dat jaar deeltijds als eindredacteur aan de slag was gegaan bij de autosportuitgeverij A1 in Evere. Als eindredacteur en vervolgens adjunct-chef-eindredactie bij Het Laatste Nieuws in Asse hield hij zich eveneens deeltijds bezig met autojournalistiek. Eind 1996 werd Johan verantwoordelijk voor de bureauredactie van AutoGids, het grootste automagazine van Vlaanderen.
RASECHTE MEDIAMAKER
Johan is dus een rasechte ‘mediamaker’ die helemaal gek is van auto’s. Naast doelgerichte kwaliteitszorg en innovatie schenkt hij als ‘redactiemanager’ bijzonder veel aandacht aan efficiëntie en rendement. Zo heeft hij in de loop der jaren een redactioneel productiviteitsmodel ontwikkeld waarmee hij bij De Streekkrant Turnhout de redactionele kostprijs per pagina op enkele maanden tijd heeft gehalveerd, bij (De) AutoGids het rendement van de bureauredactie met dik vijftig procent heeft opgedreven en vervolgens de productiviteit van de webredactie van AutoGids.be en MoniteurAutomobile.be ruimschoots heeft verdubbeld.
NIEUWE SYNERGIEËN
Na de inhoudelijke én vormelijke vernieuwing van de jaarlijkse KoopWijzer en Guide d’Achat legde Johan zich in 2009 intensief toe op de allereerste radicale facelift van AutoGids en zijn Franstalige zusterblad Le Moniteur Automobile. Vervolgens werkte hij in 2010 als contentmanager mee aan een (lichte) facelift van de websites AutoGids.be en MoniteurAutomobile.be en in 2011 zette hij als redactiecoördinator het gratis ‘gentleman driver’s magazine’ Miles mee op de rails. Toen zijn rol als conceptueel en organisatorisch vernieuwer bij uitgeverij Produpress uitgespeeld leek, was het tijd om uit te kijken naar een nieuwe uitdaging.
HECHTE SAMENWERKING
Zo rijpte bij Johan stilaan de gedachte om zijn eigen automotive contentbureau uit de grond te stampen… En daarvoor vond hij een ideale partner in Dieter Quartier, die in 2010 het automotive vertaal- en copywritingbureau Words in Gear had opgericht, waaraan Johan van meet af aan zijn diensten en steun had verleend. Dieter had in 1999 nog stage gelopen bij AutoGids, waar Johan toen als ‘redactiemanager’ onder meer de stagiairs rekruteerde en begeleidde. Dat was het begin van een jarenlange, hechte en vruchtbare samenwerking. Met de oprichting van AutoMedium (op 11 januari 2016) was de cirkel dus helemaal rond…